Op de site van de Nederlandse Handbal Bond staan de spelregels van het handbalspel uitgelegd.

Alle spelregels zijn na te lezen op  https://www.handbal.nl/jeugdhandbal/

Bij de H-jeugd (5-6 jaar) speel je vooral veel kleine spelen die een eerste kennismaking zijn met de vaardigheden die je later bij het handbalspel nodig hebt. Spelenderwijs komt het spel steeds meer richting handbal. Kinderen doen vooral veel ervaring op in de verschillende beweeggebieden.

Bij de F-jeugd (7-8 jaar) speel je tijdens een toernooi op een klein veld, met een klein doel en een zachte bal, maat 0. Op een toernooi speel je altijd een paar wedstrijden en sluit je de wedstrijden af met een shootout. De spellen en oefeningen maken het toernooi extra leuk en zorgen ervoor dat je een goede handballer wordt. Het belangrijkste is natuurlijk dat je lekker kunt spelen met kinderen van jouw leeftijd. Voor alle regels, klik hier.

Bij de E-jeugd (9-10 jaar) mag je op een groot veld spelen. Het doel wordt nog wel iets kleiner gemaakt met de doelverkleiner. De bal is nu hard, maat 0. Bij de E-jeugd leer je vooral hoe je vrij kunt lopen en hoe je de bal kunt veroveren. Je speelt met je hele team op je eigen helft, 1 op 1. Dat betekent dat je allemaal een tegenstander uitzoekt om de bal van te veroveren. Om dit te kunnen doen moet je natuurlijk wel in de buurt van een aanvaller staan en ook de bal zien. Dat wordt hard werken! Voor alle regels, klik hier.

Bij de D-jeugd (11-12 jaar) speel je op een groot veld en ook met een groot doel. De bal is iets groter dan bij de F- en E-jeugd, namelijk maat 1 (hard) . Bij de D-jeugd mag je over het hele veld, 1 op 1 de bal proberen te veroveren. De verdediging is altijd gericht op het veroveren van de bal. Op de cirkel staan met je armen omhoog mag niet. Voor alle regels, klik hier.